Groentesoep ala Joke

Een heerlijk verse groentesoep gaat er altijd wel in.
Nu moet je voor een eerlijke verse soep wel even de tijd nemen.
Ik gebruik alleen verse ingrediënten, dus geen pakjes e.d.
Je kunt voor de soep al de restjes op maken, ik volg alleen een basis en vul die aan met wat ik heb.

Zelf bouillon trekken.

Snij de basis groente voor de bouillon:
prei, ui, wortel, bleekselderij, aardappel (of knolselderij) en eventueel broccoli.
Doe wat olie in een pan met dikke bodem. Braad daar eerst het vlees even aan.
Doe er de basis groente bij en smoor die even mee. Doe er wat water bij en de mergpijpjes en de verse kruiden. Verder doe ik er kruiden bij als: peper, paprikapoeder, oregano, majorein, kerrie, verse knoflook en gember.
Laat dit alles onder af en toe roeren lekker een poos pruttelen (ongeveer een uurtje, langer mag ook).
Haal dan de takjes van de kruiden en de mergpijpjes er uit. Doe er meer water bij en resterende soepgroente.
Laat ook dit een uurtje sudderen onder af en toe roeren.
Dan eventueel soepballetjes draaien en erbij doen en de vermicelli erbij.
Dit laten pruttelen tot het gaar is.

Goeie soep heeft zo’n 8 uur nodig. Dus is de soep voor ’s avonds, dan begin je ’s morgens.
Ik maak de soep voor de lunch op zaterdag al op vrijdagavond. Dan kunnen de smaken er de hele nacht lekker intrekken.
Alle ingrediënten gaan op smaak, dus is het een kwestie van proeven tot de soep naar jou smaak lekker is. Denk er om dat de soep pas na het intrekken , echt op smaak is, dus vlak voor opdienen nog even proeven of er nog kruiden bij moeten. De soep is voor het opdienen altijd sterker van smaak dan wanneer ik nog even proef voordat ik de soep van het vuur haal.

 

One Comment Voeg uw reactie toe

  1. marina schreef:

    njammie 🙂

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

